Leerachterstand door de coronacrisis: Help!

De leerachterstand door corona blijkt groter dan verwacht. Ai, dat is even schrikken! Ondanks de eindeloze inzet van scholen, docenten, leerlingen en ouders is gebleken dat het onderwijs op afstand niet dezelfde leeropbrengsten heeft gegeven. En nu? Tijd voor een zomerschool? Paniek? Ik denk van niet!

Allereerst is het belangrijk om te kijken naar wat een leerachterstand nou eigenlijk betekent. Er kan enkel worden gesproken van een leerachterstand als er ook een norm of gemiddelde is vastgesteld. Dit is binnen het onderwijs vaak het geval, denk maar eens aan gemiddelde cijfers of de gemiddelde leeftijd waarop een leerling kan lezen of schrijven. Maar wanneer loop je dan achter op deze norm en is er sprake van een achterstand? Als je niet voldoende uren hebt besteed, als de lesmethode nog niet afgerond is op het gewenste moment of als de cijfers achterblijven? Zoals je waarschijnlijk al wel zult begrijpen zijn er heel veel verschillende gradaties als het gaat om een achterstand. Daarom is het van groot belang om in contact te blijven met de school/opleiding en goede begeleiding te vragen, vooral als er sprake is van een grote leerachterstand en/of mogelijke onderliggende problemen.

Maar toch: als je dit schooljaar eindexamen moet gaan doen en je last hebt van een achterstand dan zal er toch echt iets moeten gebeuren! Hieronder geef ik een overzicht aan de hand van een aantal stappen en tips die kunnen helpen bij het in kaart brengen van een leerachterstand en het maken van een geschikte planning. Uiteraard denk ik graag persoonlijk mee, bijvoorbeeld door individuele of gezinsbegeleiding. Daarover kun je hier meer vinden.


Een plan van aanpak

Het inhalen van een leerachterstand is heel goed mogelijk, maar een goede planning is daarbij van groot belang. Hierbij kan het helpen om de volgende stappen te volgen:

  1. Doel stellen
  2. Een realistische en geprioriteerde planning maken
  3. Regelmatig evalueren

Stap 1; Doel stellen
Als je nog niet goed weet waar je precies naartoe wilt werken is het niet makkelijk om een planning te maken. De planning zal je per slot van rekening helpen in het bereiken van je doel. Breng eens in kaart voor jezelf wat je allemaal nog moet doen en wanneer dat gedaan moet zijn. Hierbij is het handig om gebruik te maken van categorieën. Dit kan bijvoorbeeld een overzicht zijn per vak, of een overzicht per studieonderdeel (presentatie, essay, tentamen).

Stap 2; Een realistische en geprioriteerde planning maken
Zodra je weet hoe groot de achterstand is en met welk doel je deze achterstand wilt gaan inhalen kun je gaan kijken naar een planning. Wanneer moet dit gedaan zijn? Wat is je deadline? Als je over een aantal maanden eindexamen gaat doen of je scriptie gaat inleveren dan weet je precies naar welk moment je toe gaat werken. Het kan ook zijn dat je dit niet goed weet, maar wel weet wat er inhoudelijk allemaal moet gebeuren.

Heb je een duidelijk eindpunt? Bereken dan hoeveel dagen/weken/maanden je de tijd hebt en hoeveel tijd je elke dag/week kunt besteden aan school/studie. Hierbij heb ik één heel belangrijke tip: Pas op! Als je te veel focus legt op het inhalen van een achterstand kan het zijn dat je onvoldoende tijd besteedt aan wat er op dit moment moet gebeuren. Zo hou je ongemerkt de achterstand in stand. Snap je het nog? Het is daarom belangrijk om binnen je planning ook ruimte te bewaren voor het bijhouden van de huidige taken/lessen/toetsen.

Is er nog geen duidelijk eindpunt in zicht? Probeer dan de hoeveelheid werk op te delen in losse blokjes, bijvoorbeeld: je hebt bij wiskunde een specifiek onderdeel niet goed meegekregen doordat de verbinding tijdens de online wiskundelessen niet goed was. Probeer te bedenken hoeveel tijd je nodig hebt om dit onderwerp te begrijpen, bijvoorbeeld 5 uur. Deze tijd zou je allemaal in één keer kunnen investeren of je kunt ervoor kiezen om dit op te delen in 2 blokken van 2,5 uur voor het inhalen van de achterstand bij wiskunde. Klaar? Check!

Stap 3; Regelmatig evalueren
Ondanks dat onze planning op het eerste gezicht realistisch en haalbaar is, blijft het belangrijk om regelmatig te evalueren. Het kan uiteraard zo zijn dat het een dag niet lukt, dat er wat tussen is gekomen of dat je echt even helemaal geen zin hebt. Is dit het geval? Kijk dan direct even naar je planning en pas hem waar nodig aan. Zo blijft je planning actueel en bruikbaar. Uiteraard moet je ook een beetje streng zijn voor jezelf, leren gaat niet vanzelf. Maar met een fijne planning die past bij jou, kan het hopelijk wel een klein beetje leuker worden!


Ondanks dat het in sommige gevallen echt belangrijk is om gemiste lessen/stof/inhoud (leerachterstand) in te halen is het ook heel belangrijk om stil te staan bij de positieve gevolgen van de coronacrisis, bijvoorbeeld de les dat het leven niet zo maakbaar is als we af en toe denken. Leren is meer dan alleen school/studie en het is goed om je dit te realiseren.

Dus, zoals ik al noemde, geen paniek! Kijk naar wat haalbaar is voor jou en binnen de tijd die je hebt. Lukt het nog niet helemaal en zou je het fijn vinden als ik aan de hand van concrete tips ga helpen? Dat kan! Neem gerust contact op, dan gaan we samen aan de slag.